Google Pagerank (PR)

Google Pagerank (PR)

Wat is PageRank en hoe beïnvloed je die?

Pagerank (afgekort PR) is een methode om pagina's op internet te ordenen in belangrijkheid. Het is ontwikkeld door de oprichters van Google (Larry Page en Sergey Brin) in 1998 toen zij nog studeerden aan Stanford University. Die universiteit heeft het patent op PageRank terwijl Google een handelsmerk heeft op PageRank. (definitie volgens wikipedia)

Oftewel: hoe hoger jouw pagerank (PR), hoe belangrijker jouw site gevonden wordt en hoe hoger je in de zoekresultaten (van Google) terecht zou-moeten-komen.
Je verhoogt jouw PR door links naar jouw website vanaf websites die een hogere PR hebben dan jij. Dit wordt ook wel vertaald met: "Als die andere website jouw website belangrijk vindt, dan is die van jou dat waarschijnlijk ook wel".
Je verlaagt jouw PR door links van jouw website naar websites die een lagere PR hebben dan jij. Kijk daar dus mee uit!
Het is een complexe formule die Google hanteert voor het berekenen van de PR en veel mensen hebben zich hier al het hoofd over gebroken en talloze webpagina's hierover volgeschreven. Alleen weet niemand het exact...

Er zijn diverse websites op het internet waarbij je de PR voor jouw website kan uitlezen. Je kan ook één van de vele toolbars installeren die van de getoonde pagina de PR weergeven.
Talloze websites zijn actief die aan 'pagerank prediction' doen. Zij beweren jou een indicatie te kunnen geven hoe hoog jouw PR in de toekomst zal worden op basis van eigen berekeningen, alleen wordt nooit gezegd hoe lang die toekomst duurt en of hun berekening in de buurt komt van die van Google. Dus ja, wel leuk om te zien, maar hecht daar ook weer niet teveel waarde aan.

En ook hier zijn er weer massa's bedrijven die beweren dat ze jouw PR kunnen boosten / ophogen. Natuurlijk moet je er flink voor in de buidel tasten en alhoewel misschien een kleine winst door zoekmachine optimalisatie te boeken is, is de kans groot dat je blij gemaakt wordt met de overbekende dooie mus. En die optimalisatie: die had je net zo goed zelf kunnen doen.
Vaak worden deze PR-activiteiten aangeboden door bedrijven die het internet volspammen met als risico dat je op termijn omlaag gewaardeerd wordt in plaats van omhoog. Een andere actie die tegenwoordig veelvuldig wordt toegepast is de zogenaamde 'social bookmarking' via weblogs e.d. Vanuit SEO standpunt zou dit moeten werken, alleen beraden de makers van zoekmachines zich inmiddels wel op deze manier van profileren.

Probeer dus op een eerlijke en natuurlijke manier aan links naar jouw pagina te komen bij kwalitatief hoogstaande websites. En net als voor SEO geldt: heb vooral veel geduld. Het duurt soms weken, zo niet maanden voordat je resultaten zult zien. Bij deze website heeft het ongeveer drie maanden geduurd voordat er iets merkbaar was in de pageranking.

Héél erg langzaam is deze website opgekropen van 2 naar 3 en inmiddels staat de website op PR 4 (per 1-1-2009 PR 5). Op zich gaat het ons daar niet om, maar het is wel leuk om te zien dat het oploopt.
Inmiddels zijn we bijna drie-kwart jaar verder en steeds meer onderliggende pagina's krijgen langzamerhand een hogere PR. Deze wordt gekregen omdat steeds meer surfers deze pagina's (al of niet via zoekmachines) kiezen en blijkbaar zijn deze pagina's ook interessant voor anderen.
Het blijkt ook dat er érg veel geduld bij komt kijken... Een goede pagerank krijg je niet zomaar, maar bouw je op.

 

Meer over Google datacenters.

 

 

 

Deze pagina wordt nog verder aangevuld...


Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.

Zoek binnen de Challenge websites

Volg ons op:

Facebookpagina Challenge

Navigatie

| FAQ | Contact | Sitemap | Privacy (!) | Pagina afdrukken

Interkerkelijk Jongerenkoor Challenge arrow Problemen of suggesties? We horen dit graag van je! arrow Translate this page

Challenge is een Christelijk koor / gospelkoor uit Dordrecht
Deze pagina is bijgewerkt op woensdag 30 november 2011 om 12:44:09 uur

Page generated in 0,007265 seconds,  x

CheckStat