Tips over zangtechniek

Over zangtechniek is een heleboel geschreven. Wij hebben geprobeerd een aantal tips te kanaliseren en overzichtelijk weer te geven op deze pagina.

Heb je nog op- en of aanmerkingen of aanvullingen hierop? Geef die dan door via ons contactformulier en we zullen dat dan in deze pagina verwerken.

Ontspanning en houding

Vooraf moet je ontspannen zijn. Er zijn hiervoor talrijke tips en oefeningen te vinden en een paar willekeurige zijn er hier opgesomd:

  • Zet je hoofd in de meest neutrale stand en sluit je ogen. Buig je hoofd voorzichtig naar voren, naar achteren, naar rechts en naar links. Maak met zo weinig mogelijk inspanning een cirkel met je hoofd.
  • Trek je schouders zo hoog mogelijk op laat ze weer vallen; afzonderlijk en tegelijk. Schouders losjes rond draaien, in twee richtingen, afzonderlijk en tegelijk.
  • Doe de mond ver open, trek het zachte gehemelte met de huig zo hoog mogelijk op, zodat de achterwand van de keel zichtbaar wordt (controleer in de spiegel!) Bewaar ook bij uitademing die stand. Tong zo plat mogelijk, los en breed tegen de ondertanden leggen.
  • Laag inademen en met de armen mee omhoog bewegen. Strek boven het hoofd de armen uit en houd de adem 5 tellen vast. Dan in één keer alle lucht uitblazen en de armen met een brede zwaai omlaag bewegen.

Sta je niet goed, dan kan je ook niet optimaal zingen. Een paar tips met betrekking tot jouw houding:

  • Blijf zoeken naar je balans en zorg dat je niet gaat zweven. Ga staan met het steunpunt op de voorvoet (soms wordt ook het midden van de voet gemeld) en verdeel je gewicht gelijkmatig over twee voeten. Buig de knieën iets (dit geeft een iets gekanteld bekken), rechte rug met a.h.w. de schouderbladen iets naar elkaar toe, het hoofd recht op de romp alsof er een touwtje loopt van de kruin naar het plafond. Rondom het lichaamsmidden zit onze balans.

Ademhaling

Als je zingt gebruik je een combinatie van buik- en ribademhaling. Wanneer je op de juiste manier inademt komt je buikwand naar voren en als je uitademt loopt de buikwand naar binnen.

  • Ga staan en leg je handen op borst en buik. Ervaar de beweging van de adem. Leg de handen ook een tijdje in de zij en ervaar of ook daar beweging is. Ook kan gevoeld worden of er adembeweging plaatsvindt in het gedeelte van de rug net onder de ribbenkast. Voel je of ook de schouders meebewegen?
  • Adem rustig en ruim in. Stuur de ingeademde lucht naar de onderkant van de longen, daardoor zal de buik uitzetten. Hou de borst daarbij zo stil mogelijk. Op deze manier inademen train je de buikspieren.
  • Herhaal de voorgaande oefening. Laat nu echter ook het onderste gedeelte van de ribben mee uitzetten. Hierdoor kun je iets meer inademen, pas op dat je niet te veel lucht inademt zodat je het gevoel krijgt dat je jezelf opblaast.
  • Adem in zoals de voorgaande oefening, houd nu de adem 10 tellen vast. De spanning is voelbaar in de buikspieren. Adem na 10 tellen ook weer uit. Hiermee train je het gecontroleerd uitademen wat je nodig hebt bij het zingen. Bouw deze oefening steeds verder uit, waardoor je de adem langer leert te gebruiken.
  • Leg de handen zodanig in de zij dat je de onderste ribben kunt voelen. Adem nu rustig in en uit. Voel dat er beweging plaatsvindt in die onderste ribben, ook in zijwaartse richting. Plaats je handen weer in je zij, tegen de onderste ribben. Stuur bij de inademing de adem actief in de richting van de handen. Ervaar dat de zijwaartse beweging groter wordt dan in de voorgaande oefening. Deze adembeweging wordt flankademhaling genoemd.
  • Doe de voorgaande oefening en breidt deze weer uit met adem vasthouden en rustig uitademen. Dit weer om de ademcapaciteit te vergroten.

Een belangrijke spier voor de toepassing van de ademsteun is de spiergroep die loopt van het schaambeen naar het borstbeen. De volgende oefening maakt het mogelijk de ze spiergroep te leren voelen en aan te spannen.

  • Ga op de grond liggen met de knieën in een hoek van 90 graden opgetrokken en de voeten plat op de grond; de armen gestrekt naast het hoofd plat op de grond. Tast nu met de voorvoeten de grond af. Er is spanning voelbaar in de voorvoeten, de achterkant van de benen en in de voorbuik. De spanning in de voorbuik is soms pas merkbaar na enkele keren oefenen en goed invoelen. De voorvoeten vervolgens weer ontspannen en na enige tijd de oefening weer herhalen. Als het lukt om de spanning in de voorbuik te voelen, houd deze dan vast als je gaat staan.

De bedoeling is om al de oefeningen die helpen om de ademsteun te vinden om die te combineren en zodoende een optimaal gebruik te kunnen maken van de adem die je nodig hebt bij het zingen.

Kaak

De kaak moet altijd ontspannen zijn op de wijze van een lichte (!) geeuw. Hoe hoger we zingen des te losser de onderkaak en kin hangen. Op sommige klinkers zal dat moeilijk zijn omdat ze bijvoorbeeld door de lippen getuit worden (oe, oo). Hoe maak je de kaken los?

  • licht heen en weer schudden of kauwen.
  • de mond openen door (heel sloom en passief) de onderkaak ver te laten zakken, dan weer sluiten.
  • kaakschudden, losjes heen en weer slingeren van de onderkaak de tong en lippen zijn passief.
  • de onderkaak bewegen linksom en rechtsom. Doe alles rustig en niet te ver.

Auditie doen?

Misschien ben je op deze pagina aanbeland omdat je binnenkort ergens auditie wilt doen. Auditie doen is altijd en voor iedereen een spannend moment, zowel voor beginnende zangers, als vergevorderde zangers. Je wordt toch, in de meeste gevallen, door vreemden beoordeeld en je wilt zo goed mogelijk voor de dag komen.
Neem de dagen voor een auditie in ieder geval genoeg rust, eet en drink gezond en zorg dat je uitgeslapen bent. Met een uitstraling van Iejoor heb je al meteen een achterstand.
Kies een nummer dat dicht bij je ligt als je zelf een nummer mag kiezen om te zingen. Pak niet een moeilijk nummer maar houd het vriendelijk voor je stembanden. Die krijgen het door de zenuwen al zwaar genoeg.
Probeer als het mogelijk is om je stem op te warmen. Doe dat lekker in de auto op weg naar de plaats van auditie of zo. En neem een fles water mee!
Als dan de auditie begint en je bent zenuwachtig, ga dan je ademhalingsoefeningen doen en focus daarop. De meeste mensen worden er rustig van.
Je zal ongetwijfeld kritiek te verduren krijgen. Laat je niet ontmoedigen (tenzij je wordt aangeraden om te stoppen met zingen) en leer daarvan voor de volgende audities! Dat je moeder of overbuurman zegt dat je goed kan zingen wil niet zeggen dat dat ook zo is.

De website zing.nl heeft een leuk stuk over auditie doen geschreven, dus dat wordt hier niet nog een keer verteld, maar dat zou je ook moeten lezen.

Complete Vocal Technique?

Zo op het eerste gezicht lijkt het Complete Vocal Institute met Complete Vocal Technique (cvt) een snelle manier te hebben gevonden om je een bepaalde zangstijl aan te leren, of te kunnen wisselen daartussen, zonder dat je daar jaren aan kwijt bent.
Op de schijnbaar gerelateerde website zangtechniek.nl staat ook nog wat beknopt weergegeven ivm cvt. Het gaat te ver om dat allemaal hierheen te kopiëren, dus we verwijzen je graag door.

Ineke van Doorn heeft wat bedenkingen bij deze CVT-methode opgeschreven. Voor het volledige beeld zou je die ook even door moeten lezen.


Let op: deze pagina is nog niet compleet. Aanvullingen worden geleidelijk toegevoegd.

Andere websites

Er zijn nog veel meer websites over zangtechnieken. Soms staat daar gewoon teveel tekst op om dat op deze pagina te integreren. Daarom verwijzen we je graag door naar deze websites. Mocht je nog websites missen, geef die dan even door zodat anderen ook deze websites makkelijker kunnen vinden.

Andere websites over zangtechnieken

Zing.nl

Zing.nl is een site voor Zingend Nederland. Op deze vocale ontmoetings-plaats vind je alles wat met zingen te maken heeft.

Nienke's Zang-Coach

De Zang-Coach is een e-boek over zangtechnieken die je helpen je stem goed te gebruiken en er het beste uit te halen. De Zang-Coach gaat in op de techniek, interpretatie, presentatie en auditie training.
Nienke is zangeres en zingt voornameljk pop. Nienke heeft momenteel 12 eigen geschreven nummers die Nienke ten gehore brengt in Second Life.

Jubilate

Jubilate is de website behorende bij het tijdschrift Jubilate, een contactblad voor allen die betrokken zijn bij kerkmuziek en liturgie.

 

 

 

 

 


Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.

Reageer op deze pagina

Zoek binnen de Challenge websites

Volg ons op:

Word lid!
Facebookpagina Challenge

| FAQ | Contact | Sitemap | Privacy (!) | Pagina afdrukken

Interkerkelijk Jongerenkoor Challenge arrow Problemen of suggesties? We horen dit graag van je!

Challenge is een Christelijk koor / gospelkoor uit Dordrecht
Deze pagina is bijgewerkt op maandag 3 oktober 2016 om 22:56:27 uur

Page generated in 0,007624 seconds,  x

CheckStat