Over Search engine optimization (SEO)

Over Search engine optimization (SEO)

Onze werkwijze en praktijktips

SEO staat voor Search engine optimization (soms ook search engine optimisation); een techniek die wordt gebruikt om pagina's van een website hoger in de zoekresultaten terecht te laten komen. Dit wordt bewerkstelligd door het specifiek voor zoekmachines optimaliseren van deze pagina's om op deze manier beter geïndexeerd te worden. Een hele duidelijke definitie is niet echt te geven.

Er is hierover op het internet al zo ontzettend veel geschreven en het is ook niet de bedoeling om dit op deze pagina helemaal uit de doeken te doen al is het er misschien al wel van gekomen.

Wel kunnen een paar zaken worden opgenoemd die de website van ons koor hebben geholpen om hoger in de zoekresultaten te komen en je krijgt een paar korte tips en verwijzingen naar pagina's met veel meer hierover.

Als voorbeeld:

  • voor de optimalisatie van deze website stond de website van ons jongerenkoor rond 450e plaats in de zoekresultaten (dus ergens op de 45e pagina).
  • na de optimalisatie (die overigens nog lang niet gereed is) is de site al opgeklommen naar de 2e pagina in Google, 1e pagina bij MSN search en de 1e pagina bij Yahoo. Bij sommige Google datacenters staan we overigens ook al bovenaan de 1e pagina.

Daarnaast scoren we ook ontzettend hoog op zoekfragmenten van songteksten / lyrics en kerken. Waarom? Omdat dit soort informatie nog niet zo heel veel voorkomt op het internet en we dus weinig concurrentie hebben.
Het is overigens niet onze bedoeling geweest om koste wat het kost bovenaan in alle zoekresultaten terecht te komen, maar wel om onze vindbaarheid te vergroten.

 

Verzamelde adviezen

  1. Waar wil je op gevonden worden?
    De eerste stap die is ondernomen is het inventariseren van zoekwoorden oftewel: welk(e) woord(en) geeft iemand op bij een zoekmachine wanneer ze iets zoeken wat op jouw site staat. Ga hiervoor bijvoorbeeld eens langs bij vrienden en kennissen en vraag wat zij zouden intikken bij een zoekmachine. Bepaal welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw site en kijk of die wel voorkomen in jouw pagina's.
  2. De concurrentie
    Bekijk de broncode van de pagina's van jouw concurrenten en bepaal welke andere websites naar jouw concurrenten verwijzen. Probeer daar ook een verwijzing naar jouw website te krijgen. Vergelijk de broncode van jouw pagina's met die van de concurrentie. Waarom staan zij hoger dan jouw website? Wat is het verschil tussen hun pagina en die van jou?
  3. Zorg voor links naar jouw website
    De meeste zoekmachines bepalen aan de hand van andere websites hoe belangrijk jouw website is. Je kan jouw sites bij diverse pagina's aanmelden, maar het beste zijn spontane links naar jouw site, liefst met de omschrijving waarmee jij gevonden wilt worden.
  4. Inhoud
    Je kan alleen maar spontane links krijgen als jouw website een beetje nuttige informatie heeft. Zorg dus voor nuttige tekst en probeer up-to-date te blijven. Wanneer je geen relevante informatie op jouw pagina's hebt gaat er ook niemand heen verwijzen.
    "Zorg voor relevante en duidelijke inhoud. [...] Gebruik nooit vuile technieken als hidden layers of js cloaking e.d. want je maakt jezelf niet populair bij zoekmachines. Je trekt daarmee misschien wel veel bezoekers maar dat is helemaal niet belangrijk voor een site, wat je wil is bezoekers die uit je doelgroep komen."
  5. Reclame
    Als niemand weet dat jouw website bestaat, dan komt er ook niemand kijken. Klinkt logisch nietwaar? Toch pletteren er volksstammen hun website op het internet en verwachten dat iedereen vanzelf langskomt. Not! Zorg dat vrienden en kennissen jouw website weten te vinden, ga flyers ronddelen, prik posters op, koop reclamezendtijd, hang spandoeken op, weblog etc. etc. Doe wat er mogelijk is binnen jouw budget en wees hierin creatief.
    Als een bezoeker daarna jouw website de moeite waard vindt gaat de mondelinge reclame werken en dat is volgens mij nog altijd de beste manier.

 

Tips

  • Ga niet in zee met bedrijfjes die beweren dat ze je op de eerste positie in de zoekresultaten kunnen krijgen. Meestal gebeurt dit dan met niet zulke nette methodes die op korte termijn door zoekmachines worden herkend en worden afgestraft. En als ze dat zo goed kunnen, waarom staan ze dan zelf nooit bovenaan in de zoekresultaten?
  • Gebruik goede beschrijvende titels voor jouw pagina's.
  • Gebruik geen moeilijk Nederlands, maar probeer je in te leven in de gebruiker.
  • Meld jouw site aan bij enkele webgidsen (en eventueel bij enkele zoekmachines, maar dat is eigenlijk niet nodig).
  • Maak je website niet voor zoekmachines maar voor de bezoekers!
  • en als laatste: Heb vooral veel geduld. Het duurt soms weken, zo niet maanden voordat je wat van jouw geploeter terugziet in de zoekresultaten.

 

Meer over Google PageRank.

 

Meer lezen / Handige sites

 

 

Deze pagina wordt nog verder aangevuld...


Creative Commons License
Op dit werk is een Creative Commons Licentie van toepassing.

Zoek binnen de Challenge websites

Volg ons op:

Facebookpagina Challenge

Navigatie

| FAQ | Contact | Sitemap | Privacy (!) | Pagina afdrukken

Interkerkelijk Jongerenkoor Challenge arrow Problemen of suggesties? We horen dit graag van je! arrow Translate this page

Challenge is een Christelijk koor / gospelkoor uit Dordrecht
Deze pagina is bijgewerkt op woensdag 30 november 2011 om 12:44:29 uur

Page generated in 0,004354 seconds,  x

CheckStat